Shounen filmek part I. – Hunter x Hunter by Yella

Avagy két hónap után ismét animés cikkel jelentkezem Nem mintha nem akartam volna, már hamarabb is írni, kb.: 4 bejegyzésem van félkész állapotban, csakhogy mostanában egyik animés élményem sem késztetett arra, hogy be is fejezzem a megkezdett bejegyzést. Aztán ugye összefutottam a …

…a HunterxHunter mozifilm. Nos ez nem lesz egy könnyű menet, szóval kezdjük a legelején. Elég kevés kimagaslóan jól sikerült shounen mozival vagy speciallal találkoztam az évek során. Két kezemen meg tudom számolni az összeset: Saint Seiya 5. , One Piece 4. és 6., Dragon Ball Z: Bardock és Trunks Special, Dragon Ball GT Special, Lupin III: Cagliortoro kastélya és… és egészen egyszerűn nincs több. Ennek oka az, hogy főleg gyengébb vagy közepes forgatókönyvvel megvert fillertörténetekről van szó, ami ugyan beilleszthető a fővonulatban, ha az ember leánygyermeke nagyon-nagyon akarja, de alapvetően  azért mégis kilóg egy bizonyos páratlanujjú patás szaruképletének hegye a kétméteres sírgödörből. A DB Speciálokat pont azért szeretem, mert azok a kivételek, amik erősítik a szabályt. Teljesen beleillenek a plotba, csak éppen nem Goku szemszögéből mutatják be az eseményeket. A Bardock special ezek közül is kiemelkedik, hiszen egy előzmény sztorit mesél el, manga háttér nélkül. Még Toriyama is elismerően nyilatkozott róla, mivel állítása szerint ő nem lenne, képes vagy inkább nem akar ennyire szomorú történetet írni. Az is jót szokott tenni, ha van némi vérfrissítés az alapanyaghoz képest. Erre kiváló példa a Lupin III 1979-es filmje, ahol Miyazaki stílusa keveredik a hírhedt “mester tolvaj” humoros történetével vagy a kalózvilág bemutatása az OP 4. filmben is remek húzás. Viszont az is igaz, hogy a hibásan végrehajtott, nem megfelelő vércsoporttal történő transzfúzió akár halálos kimenetelű is lehet a páciensre nézve ( khm FMA: Shamballa hódítója khm, ami a többszörös elcseszés koronázatlan királya). Sajnos azonban a legtöbb shounen film még arra sem veszi a fáradságot, hogy úgy isten igazán elszúrja magát, vagyis megragadnak a mocsárban és a kutya nem emlékszik rájuk egy hét múlva.

Szóval világmegváltást várni egy ilyen filmtől egyenesen esztelenség lenne és sajnos a HXH mozifilm az utóbbi, a nagy átlag kategóriába esik. Semmi sincs benne, ami feledhetetlenné tenné egyetlen egy dolgot leszámítva, amire a végén kitérek. A kérdés innentől kezdve adott: megugrotta-e azt a minimum szintet, ami elvárható egy ilyen típusú rókabőrtől vagy sem?  A válasz megadásához először is összeszedtem az alapkövetelményeket, amit a fandom úgy általános helyzetben elvár, hogy minél korrektebb legyen az ítélet.

1. A grafikai megvalósítás és a zene legyen legalább olyan vagy jobb, mint a sorozatban.

Nos egy ilyen jellegű mozinál szinte alapkövetelmény, hogy látványos legyen. Egészen egyszerűen azért, mert nagyvásznon jobban látszódik a spórolás és a fanok (ki nem?) azért szeretik a jó akció jeleneteket, főleg egy ehhez hasonló “prémium csirke menünél”. Tehát többen ülnek be rá, az eye-candy miatt—-> nagyobb bevétel—–> megéri rákölteni. A HXH mozifilm kivitelezésével alapvetően nincs is baj, hozza a Madhous minőséget. Viszont nem látványosan jobb a sorozatnál, sőt! Némelyik rész a 2011-es adaptációban lazán veri az itt látható színvonalat, nem is beszélve a harcok koreográfiájáról, ami harmat gyenge lett ( pl.: Jézusom Kuropika fakarddal tolja és még vakon is erősebb Leorionál!). Ráadásul a karakterek is másfajta ábrázolást kaptak, mint a 2011-es sorozatban, ami ízlés kérdése, hogy jobban bejön-e a nézőnek vagy sem. Mindenesetre szokatlan volt. Az új szereplők vérszegények voltak, minden szempontból. Az egyikük egy fiúnak öltözött loli, aki a film közepén átvedlik porcelánbabába, a testvérbátyja pedig egy másodosztályú piercinges homár instant gonosz zéró karizmával.

Mindent összevetve az eye-candyért nem érdemes belekezdeni ebbe a filmben, még ha az elvárható minimumot hozza is.

2. “Fansimogatás” avagy a főbb és/vagy népszerűbb szereplők kerüljenek bele a történetben és a lehetőségekhez képest arányosan szerepeljenek.

Igazából ez nem alapkövetelmény, nem is mindig feltétlen szükséges (lásd DB Speciálok), hogy minden fontos szereplő jelen legyen, de egy laza kis shounen filmecskében nem árt, ha főbb szereplők azért szerepeljenek. Mivel az előző formula szerint a rajongó hamarabb beülnek rá. Ergó pénzt termel a konyhára. Viszont nem mindegy, hogy hogyan keverednek oda és mennyit vannak vásznon a karakterek. A lényeg az arányosságon és az ésszerűségen van. Tehát, ha a film alcíme Phantom Rouge, akkor szóljon a sztori a Pókokról és Kuropikáról, ne pedig Killua emozásáról és Gonnal való kapcsolatáról. Szóval a Kurata klán utolsó tagjának ilyen szintű háttérbe szorítása elfoghatatlan. Ráadásul az első 10 percben sikerült kivonni a forgalomból, amin csak nagyokat pislogtam. Oké kaptunk egy visszaemlékezést a múltjából, de az is elég vérszegényre sikeredett és Pairo karakterét sem hozta közelebb, pedig az a részlet manga alapú volt.  Viszont, amit Leorióval műveltek az kritikán aluli.

Szóval ugyan valamelyest kiszolgálja a film a fandomot, hiszen mindenki megjelenik, aki valamit is számít ebben a sorozatban a Greed Island előtt, de a fent említett arány eltolódás már több mint dühítő. Talán 5 percet szerepel a Phantom Társaság egy velük fémjelzett filmben, ráadásul szinte csak cameo posztban? Egyszerűen nevetséges.

3. Valamennyire maradjon meg az eredeti sorozat hangulata, jellege mégha “vérátömlesztést” is szenvedett a film.

Igazi vérfrissítésre ebben az esetben nem került sor, mivel ez a film nem akar több lenni egy átlagos shounen mozinál. Egy jó iparos munka oszt csókolom. A gond csupán az, hogy az eredeti sorozat nem olyan, mint egy átlag shounen. Nos teljesen hiányzik ebből a muviból a taktikázás, az intelligencia és úgy cakkúm pakk Tagashi trollkodásai, vagyis minden, ami HxH-t azzá teszi ami. Pedig nem lehetetlen válalkozáról van szó, hiszen a 1999-es anime is tartalmaz egy egész jó sikerült filler arcot (a hajósra gondolok), ami egyáltalán nem lóg ki a fő történetszálból, sőt! Ad is a karakterek jelleméhez.

4. A szereplők ne forduljanak ki önmagukból, tartsák meg jellemüket és e szerint is cselekedjenek, kívétel ez alól az alternatív világok képeznek.

Itt is vannak fájó pontok. Igen, már emlegetett Killua féle emozára gondolok elsősorban, de Kuropika sem viselkedik úgy ahogy kellene. Túl nyugodt, ahhoz képest, hogy Phantom Társasággal kerül ismét szembe. A Pókok meg csak statisztálnak, szóval rájuk felesleges is tovább koptatni a billentyűt. Egyedül talán Hisoka deviáns magatartását sikerült átmenteniük a készítőknek, ami igen vérszegény teljesítmény, úgyhogy közben nem tudtak egy épkézláb új karaktert alkotni, aki elfedi ezt a hiányosságot.

5. Jó sztori mellé megfelelő, logikus (ez nem egyenlő a bonyolultal) történetvezeteést avagy plot holek kíméljenek.

Nem akarom leelemezni a filmet és minden egyes mikroszkopikus baromságán fenn akadni, de ki kell térnem az aktuális főgonosz hülyeségeire. Először is miért pont Kuropikát szemelte ki magának első áldozatnak? Nem is tudhatta, hogy a Kurata klán utolsó leszármazottjáról van szó, hiszen bosszúállónk ezt a tényt nem restellte kontaktlencsével is titkolni. Erről csak Gonnék és a Pókok tudnak, meg persze Hisoka. Mondjuk utóbbi simán elkotyoghatta némi kavarásért cserébe, de ez nem derül ki a filmből, hogy bohócunk ruganyos mancsa van-e a dologban. Azonban a kérdés még mindig áll, miért pont Kuropika skarlát szemeire fájt a foga? Elvileg halottakat is képes használni (lásd Uvogin). Szóval egyszerűbb lett volna lopni néhány formalinos dunsztos üveget, amiben őrizgetik a műgyűjtők a vörös látószerveket. Meg különben is ő részt vett az irtásban, eltehette volna párat emlékbe. Ráadásul élő emberekről is képes babát formázni, vagyis mi értelme volt szegény Pairon gyenge testét feltámasztani? Azt értem, hogy kellett Kuropika tőrbe csalásához, de nyugodtan áthelyezhette volna utána egy bosszúállónkról mintázott bábuba és talán (nagyon talán), így lett volna is esélye megszerezni a Pókok szemeit, hiszen használhatta volna a szöszi láncos képességét. Ha már a holtaknál tartunk, honnan tudta, hogy hol vannak elföldelve a halott Pókok és miért csak Uvogint ásta ki? Pakunodával mi van? Miért ilyen gyenge az ereje teljében lévő Uvo? Ok, elvileg belelát pierciboy az emberek szívébe és képes megidézni a legféltettebb vágyakat, rémálmokat, de arról nem volt szó, hogy gondolatot is olvas. Meg egyáltalán a szívkáderezést is hogyan csinálja? Milyen típusú Nent használ és mik a gyengéi? Meg ha magához akarja csalni az ellenségeit, miért nem hagy nekik egy levelet, miért csak azt az egy homályos látomást küldi útmutatásul hőseink felé? Továbbá elvileg ő évek óta gyűjtögeti a babákat és a szemeket, akkor miért csak 2 főből áll a “hadserege”,  mármint akik ereje teljében pompázik és azok is retek gyengék? Azt ugyan is kötve hiszem, hogy Illumát Gon és Killua egyesített erővel le tudná győzni a Pók Sega után. Meg vakon, Nen nélkül, hogyan harcol Gon és Kuropika? Ugyanis nem láttam, hogy “aura lenne körülöttük”. Tudom, hogy felesleges ezen egy percet is agyalni, de gondoltam érvekkel világítok rá a történet gyengeségeire.

Most pedig jöjjön a beígért végsőérv, ami miatt egyáltalán ez poszt megszületett, mert bárhogyan is nézem ez a film sorozat nélkük szódával éppen, hogy elmegy. A sorozathoz képest pedig felháborítóan gyenge, de még nem is ezzel van a baj, hanem a pofátlan marketing kampánnyal, ami körülötte zajlott. Ugyanis úgy volt beharangozva, hogy Togashi egy régi ötlete alapján készítenek egy alternatív Yorkshin Town arcot. A végeredményt látva csak Kuropika múltját feldolgozó 10-15 percet adta hozzá a mangaka, a többihez köze nem volt. Vagyis az alapvetően harmatos színvonal mellé egy jó nagy adag csalódás is befigyelt, ezért 10/4.

Ui.: Mi a szent lótetű volt az a helyzetismertetés, amit SD Gon és Killua levágott az elején? Mire kellett?  Erre a mozira nem hiszem, hogy csak úgy random beülnének az emberek.

Advertisements

Kultúr Káosz névjegye

Ha érdekel téged a rajz, képzőművészet, filmek, animék, videójátékok és sok más random dolog, akkor jó helyen jársz, mert mi itt ezekkel foglalkozunk.
Kategória: Anime, Egyéb, Kritika, Yella | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s