Muto Yugi by Yella

Az ehavi animés témám adott volt a múlt hónapról, vagyis Muto Yugi van még mindig a porondon és az ő Névtelen társbérlője. Igyekeztem a lehető legtöbb érdekességet, teóriát összeszedni róluk. Vigyázat, a cikk nyomokban spoilert tartalmaz! 2011-es írásomról van ebben az esetben is szó.

Képtalálat a következőre: „Yu-Gi-Oh!”

Muto Yugi:

A Yu-Gi-Oh! sorozat főszereplője. A manga elején egy eléggé magányos, kicsit visszahúzódó középiskolás fiú, akit napi rendszerességgel szekíroznak az osztálytársai (főleg Jōnouchi és Honda). Egyetlen egy barátja van csupán, ő pedig Anzu. Nagyapjával és anyjával él együtt. Az anyja az animében fel sem tűnik, a mangában is csak egyetlen fejezetben szerepel, az apja meg távol él tőlük a vállalkozása miatt. Nagyapja, Muto Sugoroku, eredetileg régész volt. Az egyik egyiptomi kalandozása során talált rá az Ezeréves Kirakóra, amit Yugi már körülbelül 8 éve próbálta összerakni, mire végül az 1998-as sorozat elején sikerült is neki. Az Ezeréves Kirakósról nagyon sok pletyka keringett. Egyesek úgy tartották, hogy aki összerakja, annak a kívánsága teljesül. Mások szerint viszont a benne lakó gonosz szellem szerencsétlenséget hoz a tulajdonosára egy bizonyos Árnyjáték keretein belül. Nos Yugi a bántalmazások ellenére elég optimista jellem így hát ő bizaszt az első verzió mellett tette le a voksot, mert mindennél jobban vágyott barátokra. Furcsa módon éppen Jōnouchi lett az a bizonyos legjobb barát, akiről egész végig ábrándozott. Nem is véletlenül, hiszen a neveik első szótagjait összeolvasva „Yūjō”, ami japánul annyit jelent, hogy barátság. Á egyáltalán nem akart erre utalni a mangaka, á dehogy…

 

Külső:

Yugi elég feltűnő jelenség, még a sorozat többi szereplőjéhez képest is, ő az egyetlen, akinek háromszínű haja van az egész Yu-Gi-Oh! univerzumban. Többréteges felálló sérójával „teljesen” képes beleolvadni a környezetébe. A vicces az egészben, hogy a mangaka arra is odafigyelt, hogy két komplementer színt használjon a drasztikusabb látvány elérése érdekében (a lilásvörös és a sárga kombóra gondolok) egy semleges szín mellett (ez a fekete). Yugi haja egyébként az ötujjú tenyéren alapszik mivel állítólag az első dolog, amit a csecsemő vizuálisan memorizál az a keze és a mangaka így akart ütősebbé és extravagánsabbá tenni főhőse frizuráját. Yugi szemei is érdekesek, mivel színváltóak. Az animében nagyrészt lila, de a manga borítók között láttam már vörös (ez főleg Atemre jellemző különösen a Millenium Word esetében) és zöld (Dualist 1 borító) színű ábrázolást is. A nyakában hordja az Ezeréves Kirakóst, amit kezdetben egy zsinóron viselte (szintén Dualist 75 fejezetéig), majd áttért a lánc használatra. Yugi öltözködési stílusát amúgy sem lehet éppen hétköznapinak nevezni, mivel őt nem érte el a szokásos „narancspiroska” átok valahogy illett kompenzálnia. Gyakran hord bizarr kiegészítőket elég csak a „nyakörvére” és a karkötő gyűjteményére gondolnunk. Meg persze nem illik megfeledkezni a vagány csatos magasított sarkú cipőjéről sem. Szóval ízlésficam a köbön.

Yugi a „másik” Yugi-hoz képest alacsonyabb. Alig 153 cm (!!!) és 42 kg, hú ez aztán a törpe / zsebkutya/ Mr. Liliput/ HÜVELYK MATYI csávó és 16 éves (!). Június 4.-én született, vagyis a csillagjegye iker (figyelitek az összefüggéseket! Egyáltalán nincs utalás a kettős jellemre, á dehogy!).

A Yu-Gi-Oh! GX-ben is feltűnik egy röpke epizód erejéig, de nem látszik közvetlenül az arca, csak annyit lehet tudni, hogy magasabb, mint a DM-ben és a hangja is határozottabb, „Atemesebb” a japán szinkronban.

Ha már szinkronhangoknál tartunk. Az 1998-as sorozatban Megumi Ogata adta a hangját a két Yuginak, aki ugye nő. Nem tudom, hogy vagytok vele, de frászt kapok attól, amikor egy fiút lány szinkronizál. Magyarban sem bírom az ilyen húzásokat, de japán dub-ban is csak éppen hogy tolerálom, mivel valahogy mindig sikerül kihallanom az ilyeneket. Goku (DB) és Gin (Ezüst Nyíl) japánszinkron hangjától konkrétan a falra mászok, de Luffyt (OP) és Edwardot (FMA) is szoknom kellett vagy 15-20 részig. Nos ebben az esetben sem vagyok „elájulva” a kisasszonytól, pedig szegény tényleg próbálkozik. Yugi esetében félénkre vette a figurát, szinte soha nem csattan fel és mindig udvarias hangnemet ütött meg. Saját magára mindig „boku”-val hivatkozik, ami egy szerénykedő, félénk hivatkozás önmagára. A „másik” Yugi vele szemben sokkal határozottabban (“ore”.val hivatkozik magára), erélyesebben beszél és parancsolgatástól sem riad vissza. A hangja is sokkal ércesebb, durvább, mint a „kicsi” Yugié. Szóval nem a beleélésen múlt a dolog, hanem egyszerűen még a szokotthoz képest is jobban érzem rajta hogy „nőnemű” mi voltját.

A második sorozatban Shunsuke Kazama kölcsönzi a hangját a két Yuginak. Róla azt érdemes tudni, hogy ez az egyetlen jelentős szerepe anime fronton. Nagyon passzol a hangja Yugihoz, mivel olyan fiatalos tinédzseres hatást kelt határozottan üdítő volt a sok tini fiút játszó asszonynép után. Yugi még mindig tisztelettudó és rendkívül udvarias, de kevésbé félénk és magalázkodó, mint az első sorozatban. A „másik” Yugi megtartotta szigorú, ellentmondást nem tűrő hangnemét, de ugyanakkor kevésbé lehet őket egymástól elkülöníteni a hangjuk alapján. Yugi „mou hitori no boku”-val hivatkozik Kirakósának szellemére, ami annyit tesz „másik én”. A „másik” Yugi pedig „aibo” megszólítást alkalmazza rá ez pedig „partnert” jelent.

Angolul Dan Green szólaltatja meg a két fiút (az amcsik csak a DM-et szerezték be, az 1998-as sorozathoz nem készült dub). Itt sokkal jobban szétválasztható a két személyiség, mármint hang alapján. Yugi vékonyabb hangon beszél, mint a fáraó, aki sokkal parancsolóbb, férfiasabb még a japán szinkronhoz képest is erélyesebb. Az ő hangja a másik véglet az 1998-ashoz képest, mert érződik rajta, hogy idősebb, érettebb férfi játssza a két karaktert, mintha nem is 16 hanem inkább 30 évesek lennének.

A magyar változatban Minárovits Péter felelős a két főhősért. Az ő játéka inkább hasonlít a japán DM változathoz, azzal a különbséggel, hogy kevesebb udvariassági kört fut, mint japán társa, de ezt inkább a fordítók és a 4 Kid’s számlájára írható. Az ő hangja is magasabb, „tinédzseresebb” szóval ideális a két fiúhoz. A színészi játékkal sem volt különösebb problémám, mert szétválik egymástól a két jellem. Gondolom nem ez lehetett álmai melója, de egészen korrektül elvégezte a munkáját szóval kap egy piros pontot. A mozifilmben sajnos lecserélték ott inkább az angol változatra hajaz a hangszínésze.

 

Jelleme:

Nem véletlenül választottam szegény „kicsi” Yugit a „másik” Yugi helyett kielemzésre így első körben. Ennek oka, hogy szerencsétlent folyton háttérbe szorítja a Kirakós Szelleme, aki valljuk be azért tevékenyebb, mint gazdateste lelke. Pedig a maga módján ő is érdekes személyiséggel rendelkezik. Legalább ugyanakkora változáson megy keresztül, mint társa csak ő a „passzív” fél. Nem akarok senkit sem rábeszélni a mangára vagy 1998-as sorozatra, mert ocsmány mindkettőnek a karakterábrázolása és a történet pedig igen csak epizodikus, mondjuk a mangában a Duelistre egészen kipofásodik, de a képregény ismerete nélkül jó néhány szereplő jellemfejlődéséről lemarad az ember. Ilyen karakter Yugi is. A manga elején visszahúzódó, csendes személyisége van, talán túlzottan is udvarias ugyanakkor gyermekien naiv és kedves is, igazi jótét lélek, áldozat típus na. Jōnouchi pont ezek miatta a tulajdonságai miatt piszkálja folyton, erősítve ezzel a fiú kisebbségi komplexusát. Magyarul nem teng túl Yugiban az önbizalom, de akármilyen kis szerencsétlen is a céljaihoz és a hitéhez a maga módján igen is ragaszkodik. Nem hagyja, félben a Kirakós összerakását hiába riogatja a nagyapja mindenféle szörnyhalállal, meg fáraó átkával és bármilyen gyenge fizikumú is képes kiállni az igazáért, még ha meg is verik, amire azért volt nem egy példa. Ez különösen azért érdekes, mert Yugit rendszeresen bántalmazzák mentálisan, fizikailag egyaránt vagyis az lenne a logikus, hogy gyáva legyen, de erről szó sincs. Főleg mások védelme érdekében cselekszik, mikor pedig legtöbbször a saját bőrét sem képes menteni. A naivitása sodorja leginkább bajba nem is kell messzire menni a „jó” példa érdekében rögtön a második fejezetben produkálja is magát vagy a DM a bogaras fiúval történt incidens is ezt példázza. Közben ő is megvívja a maga csatáit, amik nem annyira látványosak, mint a fáraóé, de legalább akkora horderejűek, mivel magát az Ezeréves Kirakó szellemét alakítja át, készteti karakterfejlődésre. Igen Yugi „szelídíti” meg az igazságosztó ugyanakkor szívtelenül kegyetlen fáraót. Szóval Yugi passzív, de nem jelentéktelen karakter, legalább annyira befolyásolja az Ezeréves Kirakós szellemét, mint az őt.

 

Üres „héj” vagy inkarnáció?

A magyar rajongói oldalakon és a fórumokon nem láttam még, hogy egyáltalán felvetették volna ezt a témát. Lássuk először is tényeket, annyit biztosra lehet tudni, hogy Yugi a „kiválasztott”, hogy neki kell összeraknia az Ezeréves Kirakóst, hordoznia a Névtelen fáraó lelkét és ezzel megmentenie a világot. Kezdetekben nem is tud erről az egészről és a szerepéről. Először a Bakura elleni harc során találkoznak egymással, amikor Yugit belevarázsolja egy RPG játékba az Ezeréves Gyűrű szellem, addig csak sejtése van igen csak harcias társbérlőjéről. Pegazus szigetén sem teljes az összhang közöttük elég csak Seto elleni kirohanására gondolni és a Párbaj város szezon elején is képes kizárni a Névtelen fáraó Yugit az eseményekből. Kapcsolatuk fokozatosan mélyül el, válik belsőségesé és a fáraó is szemmel láthatólag megszelídül.

Számtalan teória született rá, hogy ők most egymásnak kicsodái, micsodái. Néhányan úgy tartják, hogy rokoni kapcsolatban állnak. Én ezt nem tartom valószínűleg, hiszen a fáraó ugye egyiptomi Yugi meg japán és 3000 év alatt azért hígultak a vérvonala hiába is szaporodott esetleg a múltban a fáraó unokatestvére (leszámítva Istárékat, akik egy cseppet betenyésztettek, de erről máskor). Azt is kizártnak tartom, hogy teljesen „idegen” lenne Yugitól a múltbéli szellem – mint pl.: a Hikaru no Go Saija – ahhoz túlzottan is hasonlítanak egymásra és az egyik interjú során külön ki is hangsúlyozta a mangaka, hogy direkt hasonlóra tervezte a két főszereplő kinézetét és a hangjukat is ugyanolyannak képzelte el vagyis a véletlent ki lehet zárni ebben az esetben is.

Az is szóba jöhet, hogy a fáraó elvesztette a testélt és mivel Yugi porhüvelye hasonlít leginkább az eredetire az elmúlt 3000 év során ezért szállta meg őt. Viszont ez így már megint túl egyszerű lenne, mert egy szimpla üres „héj” nem lehet, kiválasztott bármilyen szemszögből nézzük is bár van benne valami, a legvégén kifejtem, hogy miért is.

A reinkarnációs elmélet is sántít, mert ha a fáraó újjászületett Yugiban, akkor mit zártak be az Ezeréves Kirakósba? Az emlékeit? Ez félig meddig igaz, mert a labirintus mélyén valóban ott lapul a múlt, de ezt maga az Ezeréves Kirakós szelleme sem tudja, hogy pontosan hol, vagyis halványlila jód gőze sincs arról, mi történt az Ókori Egyiptomban vagy egyáltalán kicsoda ő. Tehát csak a személyisége van meg és a „kártyák” iránti szeretete, semmi egyéb.

Többször is történik utalás rá, hogy ők valójában egyek vagy inkább egy lélek két fele, de különálló személyiségek. Azonban ezt nem a szokásos jing jang féle keleti elgondolás szerint illik értelmezni hiába is lenne kézenfekvő. Az ősi egyiptomi hiedelem szerint az embert két részre lehet osztani Ba-ra és Ka-ra. A Ba a testi rész, míg a Ka-val – a lélekkel együtt – alkotják az Akh-ot vagyis az életet. A Ka nem csupán szellemi sík, a Ka „életerő” is egyben. A Ka átruházható családon belül. A halál bekövetkeztével a Ka maga is nyugovóra tért, visszatértésére csak az után került sor, hogy a testet előkészítették és múmiává alakították. A Ka-t ez után újra aktiválni kellett, hogy az újjászületés spirituális átalakulása végbemehessen. A Ka tehát átörökített életerő, addig a Ba egyedi megnyilvánulás, benyomás. A Ba nem töltötte be funkcióját, ha a testbomlásnak indult. Tehát ezért mumifikálták a tetemeket, hogy ezzel megóvják a halott társadalmi státuszát, személyiségét. Vagyis nagy valószínűséggel Yugi valamelyik a kettő közül, inkább a Ka egy új Baval felfegyverkezve, míg “Atem” a régi Ba-ja.

Atem nem kapott „normális” temetést, ezért képtelen távozni a túlvilágra meg persze hozzá kötötték az Ezeréves Kirakóshoz. A Ka és a Ba újraegyesülését a temetési rítusok eszközölték ki, ezek hozták létre az elhunyt véglegesen átalakult formáját, az Ah-t. Az elhunyt immár szabadon mozoghatott földön és a felett. Tulajdonképpen az utolsó részben valami hasonló történik azzal a különbséggel, hogy Yugi elszakítja azokat a „szálakat”, amik a fáraót ehhez a világhoz kötik, mert csak ő képes Atemet a „túlvilágra” küldeni, azzal hogy „legyőzi” őt. Voltaképp erre választották ki, hogy az Ezeréves Kirakós szellemét odaküldje, ahova való. Yami Yugi, mikor átlépi a túlvilág kapuját nem egy biztosan reinkarnálódott múltbéli társával találkozik (Seto, Ishizu, Sugoroku) vagyis ez alapján Yugi is lehet inkarnáció vagy „másik én”, ahogy ő fogalmaz. Az is gyanús, hogy Atem jelleme gyerekként kísértetiesen hasonlított Yugiéra, csak ugye eltérő nevelésben részesültek.

Viszont egy dolgot eddig még nem vettünk számításba az elméletgyártás közepette ez pedig az Ezeréves Ikonok. Ezek a szent varázstárgyak véráldozattal jöttek létre és így vagy úgy, de bemocskolták a tulajdonosukat elég csak Pegazusra gondolni vagy Marikra. Nem is beszélve Bakuráról, aki több szempontból is hasonlít Yugira. Neki is van egy „világos” és egy „sötét” oldala és bármennyire gonosz is a „sötét” Bakura szüksége van a másik „felére”, de nem érzelmi szempontból. Nem engedi sokáig szenvedni a lelkét a Párbajvárosba, pedig megtehetné, hiszen nem a közös gazdatestük van veszélyben és a házigazda nélkül azért könnyebb lenne. Ráadásul ő is az egyik ikon mélyén várta a visszatérés és a bosszú lehetőségét. Egy hozzájuk hasonló meghasonulást produkál maga Marik is, csak ő neki a múltbéli énje nem játszott szerepet Atem tragédiájában és egy idősíkban keletkezett mindkettő. Ha már itt tartunk Yami Yugi is a kezdetek kezdetén inkább egy dühös, bosszúálló szellem, mint a jóságos fáraó, vagyis az utolsó két teória kombinációját tartom a legvalószínűbbnek, de mint említettem csak utalások vannak rá szóval semmi sem biztos.

Reklámok

Kultúr Káosz névjegye

Ha érdekel téged a rajz, képzőművészet, filmek, animék, videójátékok és sok más random dolog, akkor jó helyen jársz, mert mi itt ezekkel foglalkozunk.
Kategória: Anime, Eszmefuttatás, Yella | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s