Makoto Shinkai, és miért pont Ő? by Mona

Mennydörgés távoli zaja
Felhős ég
Talán eső jöve
Ha így, hát velem maradsz?

Mennydörgés távoli zaja
Ha nem is jő az eső
Én maradok
Itt veled.

Képtalálat a következőre: „makoto shinkai”

Heyho!

Már jó ideje, hogy nem írtam egyetlen hosszabb cikket sem. Valahogy most nem volt rá sem alkalom, sem az a lendület, ami ehhez azért elég fontos. DE! Lassan visszazökkenek a régi kerékvágásba, és már rendíthetetlenül posztolgatom facebookon a rövid értékelőeimet az újonnan látott sorozatokról. <itt lehet őket olvasgatni>. Sajnos, még mindig meg vagyok lőve normális eszközök nélkül, így a rajzaim, alkotásaim még mindig csak elvétve tűnnek föl. De igyekszem, ezen változtatni! 😉

Na de kanyarodjunk a témámhoz, kedvetlen pillanataim derítőjén, Makoto Shinkaihoz. És hogy miért pont Ő?

Képtalálat a következőre: „makoto shinkai”

Makot Shinkai, rendező / kép: animediet.net

A válasz igen egyszerű. Mert alkot. És most alkot.

Hallottam olyan megnevezéseket, hogy ő az új Miyazaki. Sokan érvelnek ez az állítás mellett, de ellen is. Én valahogy a kettő között vagyok, de a megnevezést pontosítanám: Makoto Shinkai a 21. századi Miyazaki. És a Miyazaki néven nem a személyt értem, hanem azt a jelenséget, azt a társadalmi megszólítást, ami miatt rengetegen szerették a Nagy Mestert. Miyazaki szinte minden filmjével meg tudta szólítani a közönséget, akik csillogó szemmel nézték végig azt a másfél órát, azonban stílusa inkább a 20. század végén maradt, az akkori emberek életét mutatja be, onnan veszi a példákat és a karakterdesignt is. Ellenben Makoto Shinkai a 21. század emberéhez szól, a ma aktív társadalomhoz. Olyan környezetben, olyan helyzetben játszódnak történeteinek cselekménye, ami akár az utcáinkon is történhetne, mindezt azzal a grafikai és animációs lehetőségekkel, amit a 21. század meg is ad. Innentől kezdve mi meg csak gyönyörködhetünk. Makoto Shinkai, a mi, 21. századi embereknek a Miyazakia, nem vele azonos, nem Ő, hanem egy teljesen külön személy, akinek azért szeretjük alkotásait, mert hozzánk szólnak. Mármint én biztosan szeretem, de remélem mások is így éreznek.

Képtalálat a következőre: „makoto shinkai”

A GoBoiano segítségével össze is gyűjtöttem, hogy mik azok a dolgok, amikkel Makoto Shinkai megragadta a figyelmem. De előtte azért el kell mesélnem, hogy ez a megismerkedés hogyan is történt pontosan. Volt egy film, amit megnéztem, és teljesen magával ragadott. Egyből a kedvencemmé is vált, és már meg sem tudom számolni, hányszor néztem meg újra azóta. Aztán jöttek mentek itt a filmek meg sorozatok, és legalább 2 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy  feltűnjnek bizonyos elemek, amik hasonlítottak. Színezés, hátterek, maga a hangulat. Ekkor néztem utána a különböző stáblistáknak és jöttem rá, hogy egy és ugyanazon rendezőről van szó. Ő volt Makoto Shinkai. Több sem kellett nekem, az összes művét megnéztem, és most már tényleg látom azokat a jellemzőket, amik lebilincselik az embert a film elé. A legfeltűnőbbeket, most fel is sorolom (mert nem bírok magammal).

  1. Színezés, animáció

Nem győzőm hangsúlyozni, hogy mekkora élvezet ezt nézni

Képtalálat a következőre: „makoto shinkai gif”

  1. A hétterek, legyen az ég, vagy csak egy utca

Gyönyörűek. Nem giccses, pont olyan, amilyennek a hangulat szerint kell lennie

Képtalálat a következőre: „makoto shinkai backgrounds”

  1. Valósághű ábrázolása a környezetnek

Hihetetlen, hogy mennyire részletgazdag minden, és hogy mennyire hiteles!

Képtalálat a következőre: „makoto shinkai 5 centimeters”

  1. Szomorúság, melankólia

Szinte minden filmje nagyon jól megragadja azt a távolságtartást, egyedüllétet, amiben a mai társadalom él. Emiatt a magány miatt mindenki szomorú, ez nem titok. És most már filmekben is látjuk(, amik már nem feltétlenül a vagány tiniknek szól).

Képtalálat a következőre: „makoto shinkai gif”

  1. KAJA

Shokugeki no Soumát megszégyenítően gyönyörű ételeket rittyentenek ide elénk.

Képtalálat a következőre: „makoto shinkai gif”

  1. Vonatok és telefonok

Ugyancsak részletesek, és nagyon maiak! Végre olyan telefonokat látok, amiket az emberek tényleg kikapnak a táskájukból és használnak. Viva érintőképernyő!

Képtalálat a következőre: „makoto shinkai trains”
Képtalálat a következőre: „makoto shinkai gif”

  1. Az egyszerű dolgok kiemelése

Ahhoz képest, hogy eddig folyamatosan mondom, hogy mennyire részletes a háttér meg minden, mégis vannak olyan egyszerű elemek elrejtve a játékidőben, ami lenyugtatja a szemünket, és ezáltal a lelkünket is. Nem hiába, a kevesebb néha több, és itt is a várt harmónia.

Képtalálat a következőre: „makoto shinkai gif”

Mivel láthatóan egy kicsit beleszerelmesedtem a témában, a jövőben azt tervezem, hogy a kedvenceimről egy-egy hosszabb kritikát is írok, tehát azokra lehet számítani.

Addig is itt hagyom az egyik kedvenc rövidfilmem, ami egy HIRDETÉS, hogy érzékeltessem, miről is beszéltem eddig – a legnagyobb bajom, hogy ez nem egy sorozat..

Z-kai: Cross Road, 2014

Kultúr Káosz névjegye

Ha érdekel téged a rajz, képzőművészet, filmek, animék, videójátékok és sok más random dolog, akkor jó helyen jársz, mert mi itt ezekkel foglalkozunk.
Kategória: Ajánló, Mona | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

