Inside Out, avagy Agymanók by Aedan

A bölcselet kedvelői között az emberi akarat szabadságáról való elképzelések a legmegosztóbb témák egyike. A vélemények széles skáláján az egyik végpont szerint az ember minden tette felett tudatosan dönt, míg a másik végpont alapján az ember nem tudatosan, hanem általa független erők hatására éli életét. Az utóbbiak táborát erősíti a még 2015-ben megjelent, Pixar által készített Inside Out (Agymanók), ahol angyalok/istenek/idegen entitások helyett antropomorfizált érzelmek próbálják életbe tartani az embereket…

mv5botgxmdqwmdk0of5bml5banbnxkftztgwnju5otg2nde-_v1_uy1200_cr9006301200_al_

 

Köszöntsük személyes őrangyalainkat, akarom mondani, őrérzelmeinket…

 

 

Először is, nézzük meg a film alapfelállását: főszereplőnk, a 11 éves életvidám Riley szüleivel Minnesota-ból San Franciscoba költöznek, amihez a kislány ugyan próbál jópofát vágni, de sehogy sem tud megbarátkozni az új környezetével. Szüleivel való kiadós veszekedés után hirtelen felindulásból úgy dönt, hogy bármi áron, de visszaszökik Minnesota-ba, elképzelése szerint így minden problémája meg fog oldódni. Viszont az utolsó pillanatban visszahátrál döntésétől, hazamegy szüleihez, bevallja nekik a helyzettel kapcsolatos valódi érzelmét, azaz régi otthonának elhagyásából való bánatot. Ennek az érzelemnek a tudatosítása, feldolgozása révén vált csak képessé elfogadni új helyzetét, illetve tovább lépni afelé, hogy érettebb, összetettebb személlyé váljon. Ennyi. Legalábbis kívülről ezt látjuk….

 

5009473

 

Igen, pontosan ezt.

 

20150624agymanok1

 

Belülről viszont másképp néz ki a világ…

 

Bent más a tényleges alapfelállás: Riley tudatában -szigorúan nem az agyában- élő másik főszereplőnk, Derű, négy társával, Undorral, Dühvel, Félelemmel és Bánattal együtt a külvilág eseményeire reagálva próbálják pszichés jólétben tartani pártfogoltjukat. Főhadiszállásukon való ténykedésük következtében emlékek keletkeznek, melyek közül páran, a core memory-k (magyarul nevezzük őket csak emlékmagoknak), Riley személyiségjegyeit meghatározó alapként funkcionálnak. Riley minnesotai tartózkodása alatt egyértelműen Derű dominált, az összes emlékmag az ő színeiben játszott.

inside-out-2.jpg

 

Ki gondolta volna, hogy mennyire színes egyéniségek laknak az ember tudatában.

 

 

Disney-Pixar-Inside-Out-Teaser-Screenshot-Memory.jpg

 

Meg milyen szép gömböket, akarom mondani, emlékeket termelnek.

 

Ám San Francisco-ba költözés után minden megváltozott, a többi érzelem is elkezdett nagyobb hatással rendelkezni Riley érzelmi élete felett, sőt, a többiek által meg nem értett, haszontalannak, majd kártékonynak tartott Bánat által egy emlékmag keletkezik. Riley boldogságát őszintén akaró Derű mindent megtesz, hogy ennek az emlékmagnak lehetősége se legyen kibontakozni, ámde úgy elcseszi a dolgokat, hogy nem csak azt, hanem a többi emlékmagot, illetve Bánatot és magát is kirepíti a Riley tudatalatti régióba, jó távol a főhadiszállástól. Ergo, attól a pillanattól kezdve Riley nem rendelkezett személyiséggel, illetve képtelen volt örömet, egyben bánatot érezni. Kellemetlen, az biztos.

InsideOut556fa2e16c404.jpg

 

Derű és Bánat pronto el is indulnak, hogy helyrehozzák ezt az áldatlan állapotot…

 

2023cc98-0313-4531-8720-944f8351fe59.jpg

 

…közben pár új barátra, illetve létfontosságú tapasztalatra is szert tesznek…

 

 

inside-out-fear-anger-disgust.jpg

 

… mi alatt az egyre rosszabbodó kül- és belpolitikai helyzet ellenére Félelem, Harag és Undor minden képességükkel próbálják tartani a frontot…

 

 

disney-pixar-inside-out-teaser-screenshot-riley-family

 

…a külvilágban pedig Riley nem csak családjától, hanem saját magától is kezd elidegenedni.

 

Áh igen, a sztorivezetés mindenképpen egyik nagy erőssége a filmnek. A külön-külön is működőképes, de magukban semmi különöset nem mutató történetszálak egybefonása a történetvezetésnek egyedi, különleges jelleget kölcsönöz. A hangulat is a helyén van, a megfelelő pillanatokban képes a film finom poénokkal, vagy éppen drámai hatásokkal operálni.

tumblr_nldc33XaWi1sqpltxo7_1280.jpg

 

Egy örömteli munkatársai kapcsolat bimbódzó kezdetei.

 

A film másik nagy erőssége a beltartalmi mutatói. Komolyan, nem gondoltam volna, hogy mennyi agyalni valót voltak képesek az Inside Out-ba beletukmálni a készítők

inside-out.jpg

 

Vegyük egyik példának a bánat fontosságát. Mert míg az ember az öröm során keresi, félelem és undor során elkerüli, a harag alapján megvédi magát egy adott helyzettől, addig egyedül a bánat segítségével képes az elkerülhetetlen veszteségeket meggyászolni, ami után lesz képes újból a többi, de legfőképpen az öröm érzete felé nyitni.

 

inside-out-d105_259acs_sel16_244.jpg

 

Vagy hogy Derű 1. miképpen dolgozza fel a múlandóságot, 2. nem élhet mások helyett, 3. elképzelései nem a legjobbak mások számára 4. -legjobb szándéka ellenére- ő maga a legnagyobb akadálya Riley boldogságának…

 

Inside_Out_trailer_2_Screenshot.jpg

 

Netalántán, hogy tényleg mennyire az érzelmek irányítják az embereket.

 

Egen, az Inside Out tartalom ügyileg tényleg a legütősebb Pixar alkotás. Nem úgy megvalósítás terén. Félreértés ne essék, a grafika korrekt-Riley tudata egészen jól néz ki-, de nem kiemelkedő, a legtöbb jelenetre pedig nem a grafikai bravúr miatt fogunk emlékezni. Zenével is valami hasonló a helyzet, korrekt, helyzethez illő, de nem emlékezetes. Viszont szinkron terén mind az angollal, mind a magyarral elégedettek lehetünk, a címen kívül a magyarban nagyobb tartalmi félrefordítás nincsen.

insideout.jpg

Negatívumok nagyon nincsenek a filmben, személyes ízlésem szerint pár jelenetet jobban kibonthattak volna, én hiányoltam például Bánat által kreált első emlékmag személyiségjeggyé alakulásának bemutatását, vagy személy szerint nem mutattam volna meg, hogy Riley szüleinek érzelmei hogyan reagálják le Riley viselkedését. Persze, ezek csak apróságok, amik nem vesznek el semmit a film értékéből.

Összegezzünk! 2015-ben én a botrányos magyar cím, illetve az őrültnek hangzó alapötlet miatt nem voltam hajlandó megnézni az Inside Out-ot. Érdeklődésemet iránta az vetette fel, hogy a neten valaki a legjobb Disney/Pixar filmnek merészelte tartani. Kétszeri megnézés után kimerem jelenteni, hogy az illetőnek részben igaza volt. Az Inside Out tényleg Pixar legjobban sikerült alkotása, mindenkinek csak ajánlani tudom a megnézését!

snapshot20151019084748.jpg

 

Remélem, lesz majd folytatása a filmnek mert nagyon piszkálja a csőrömet, hogy 1. miként nézhet ki egy összetettebb tudat, 2. a narancssárga szín vajon melyik, eddig nem látott érzelemé lehet…?

 

Reklámok

Kultúr Káosz névjegye

Ha érdekel téged a rajz, képzőművészet, filmek, animék, videójátékok és sok más random dolog, akkor jó helyen jársz, mert mi itt ezekkel foglalkozunk.
Kategória: Aedan, Ajánló, Animációs filmek, Kritika, Nyugati animációs filmek
Címke: , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s