Az ember tragédiája II. by Mona

Folytatódik Az ember tragédiája sorozat, és most már konkrétan a Jankovics-féle feldolgozást taglalgatom. Íme az első 7 szín:

1. szín: A Menny

I. szín: Teremtés (6 p 15 mp) – 1997

Isten megteremti a világot és az angyalok kara dicsőíti ezért. Ám egy közülük, Lucifer, megtámadja őt, szembefordul vele. Kiválik az angyalok közül és mindenhol ellentétet akar szítani. Isten neki adja a tudás és halhatatlanság fáját az Édenben. Lucifernek ez a kis föld is elég, hogy megteremtse a tagadást.

Az űrt látjuk, ahogy Isten csillagok alakjában jelenik meg, illetve Lucifert, aki csupán egy sötét sziluett ahogy a fényes csillagok is elmosódnak arrébb lökődnek mozgása során.

2. szín: A Paradicsom

II. szín: Édenkert (7 p, társrendező: Martsa Piroska) – 1999

Ádám és Éva a Paradicsomban felfedezik a tudás és halhatatlanság fáját, de az Úr megtiltja, hogy vegyenek róla. Ekkor megjelenik Lucifer, aki ráveszi őket. Tettük miatt kiűzetnek a Paradicsomból.

Ez szín nagyon érdekes, ahogy az alakok belefonódnak a fákba, elvesztve a határokat. Itt jellegzetesen sziluettekről van első sorban szó.

Lucifer jellemzően sötét alakot vesz fel, illetve kutyaszerű az ábrázolása (elsősorban a feje), amit a későbbi színekben is megtart.

Nagyon érdekes, ahogy a sziluettekben megjelennek a későbbi színekben használt karakterábrázolás változatok. Itt Ádám látható, és athéni színben látható stílus jelenik meg benne.

 

3. szín: A Paradicsomon kívül

III. szín: Jégkorszak (7 p) – 1997

Ádám és Éva megpróbál otthont teremteni. Hogy ne legyenek egyedül Lucifer Nimfákat teremt és nekik adja a Reményt. Ádám még tudást is kér Lucifertől, aki egy manipulált jövőképet tár elé és végigkíséri a történelmen. Az első állomásuk az ókor.

Az első három szín a Bibliát veszi alapul, keretszínek. A többi történelmi színek.

Egy őskori világba csöppenünk, ahol barlangrajzokat látunk, és különféle leletet is. A karakter ábrázolás plasztikus, egészen reális, emberi.

Hadd ne kelljen felsorolnom, hogy mennyi barlangból származnak ezek a rajzok 😀 Sok.

Willendorfi Vénusz

 

4. szín: Egypitom

IV. szín: Kő és homok (11 p 40 mp) – 1992

A fáraó Ádám, akinek tróntermében egy rabszolga kiabálva menekül. Felesége, Éva sietve megy megmentésére, de már későn érkezik és a férfi meghal. A fáraót megragadja az asszony hű szerelme és kérésére felszabadítja a piramison dolgozó rabszolgákat. Eddigi tetteit csakis a dicsőség vezérelte, de ez most valami új volt. Lucifer megmutatja, mi lesz a fáraóból néhány év múlva. A látvány megrémiszti Évát, így mindent hátrahagyva Luciferrel utaznak tovább. Ádám felismeri eddigi tetteit és megfogalmazódik benne az egyenlőség gondolata.

eszme: Milliók egy miatt.

Tipikus egyiptomi ábrázolásmódot láthatunk sorban. Továbbá az egysíkú életet két dimenzióban ábrázolják, míg az egyetlen kiteljesedett a fáraóé, így az plasztikus.

tragedy of man egypt

Éva eteti Ádámot miközben különböző stílus szerint váltakozik a kinézetük.

 

eszme: Milliók egy miatt

 

5. szín: Athén

V. szín: Démonkrácia  (14,5 p) – 2004 

Miltiádész, vagyis Ádám harcba indul, hogy megvédje városát. Felesége, Éva és fia Kimón otthon maradtak. Távolléte alatt a nép fellázadt Miltiádész ellen és még azok sem állnak ki mellette, akiket jól tartott és barátainak hitt. Egyszer csak Lucifer érkezik és közli, hogy Miltiádész megtudta mit tervelnek ellene és visszajön. Feleségét és gyermekét el is akarták kapni rosszakarói, de ők elrejtőztek. Ádám sebesülten érkezik meg a csatából, a nép pedig tovább forrong. A sebesült hadvezérnek már nincs ereje kiállni igazáért, így lefejezik. Ahogy katonaságát elküldte, úgy fordult ellene a nép. A szabadság eszméje és a nép gyávasága, elnyomása állnak ellentétben ebben a színben.

eszme: Társadalmi egyenlőség

Fekete, fehér és vörös alakos vázaképek, melyek a hangulatot és álláspontot, mondanivalót is ábrázolják

A filmben itt van egy nagyobb változtatás, miszerint Ádám szónoklata még a lefejezés előtt történik, azonban a filmben a guruló levágott fej szónokol.

6. szín: Róma

VI. szín: Hercules a válaszúton (12 p) – 2000

Ádám és Éva Luciferrel és néhány nemessel dőzsölnek. Gladiátorok, táncosok és gazdagság veszi körbe őket, Ádám és Éva mégsem boldog. Ekkor Lucifer behív egy gyászmenetet. Hippia, az egyik nemes hölgy megcsókolja a halottat, aki pestisben halt meg. (Szimbolikus mozzanat Hippia halálcsókja. A dekadens kor pusztulásra van ítélve (pestis), az új eszme új korszakot (középkor) is nyit majd.) Péter apostol elítéli a jelenlévőket és új eszméket hirdet, majd megkereszteli a haldokló lányt. Ádám és Éva Pál apostollal tart, aki a szeretetről és testvériségről beszél nekik, Lucifer pedig követi őket.

eszme: Ádám új eszméje valójában menekülés. A negatív eszme lényege minden értékelutasítása, sőt tagadása.

sírkamra, szarkofágok, mozaikok,  múzeumi terem, festett falak, dermesztő hangulat, halott világ, halál szoros kapcsolata – és mindezt úgy, hogy jellegzetesen a római kor idéződik fel, minden jellegzetességével

Hippia és Lucifer

 

Ádám és Éva

 

Szerintem a 6 színben lévő átvezetés nagyon szép, ahogy  minden a keresztény mozaik képek jellegzetességeit felveszi.

7. szín: Konstantinápoly

VII. szín: Egy jottányit sem! (17 p) 2006

Ádám – Tankréd – a kereszteshadjáratból megtérve szállást kér, de nem adnak neki sehol. Lucifer a fegyverhordozójaként jelenik meg. Az utcán többször is találkozik elítélt eretnekekkel, akiket a máglyára visznek egy “i” betű miatt. Ádám találkozik Évával – Izóra, akit a saját embereitől mentett meg. A lány azonban apáca lesz, így szerelmük reménytelen. Ádám kiábrándult az egyház megkövesedett és elkorcsosult tanaiból, és a tudomány felé fordul.

eszme: lelkes küzdelem, a kereszténység, szent cél, de ellentmondásos, de Tankréd még a saját személyes boldogságát sem lelheti meg

krónikák világa, ikonok világa

Eredetileg egy helyszín, de itt Bizáncból megy északra, mert Ádám visszakívánkozik az ő északi honába, és ezért Jankovics odaviszi.

tragedy of man constantinapoi

Az atya ruhája folyamatosan változik: bizánci – pápa – keresztes – ortodox – dominikátusz

 

Homousios – Jézus egylényegű Istennel; Homoiusios – Jézus csak hasonló Istenhez

 

Ádám és Éva, mint Tankréd és Izóra

A rémalakok (csontváz, boszorkányok) megjelenése a kor babonás erkölcsi gátlásait szimbolizálják


Az ember tragédiája I.

Az ember tragédiája II.

Az ember tragédiája III.

Reklámok

Kultúr Káosz névjegye

Ha érdekel téged a rajz, képzőművészet, filmek, animék, videójátékok és sok más random dolog, akkor jó helyen jársz, mert mi itt ezekkel foglalkozunk.
Kategória: Eszmefuttatás, Mona, Nyugati animációs filmek
Címke: , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

2 hozzászólás a(z) Az ember tragédiája II. by Mona bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Az ember tragédiája I. by Mona | Kultúr Káosz

  2. Visszajelzés: Az ember tragédiája III. | Kultúr Káosz

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s