Tűzzománc: A kezdetek by Yella

A bemutatkozó szövegeinkben már említettük, hogy tűzzománcozunk. A történetünk úgy kezdődik, hogy mind a hárman szinte egyszerre kezdtünk járni a lajosmizsei művelődési házban tartott szakkörökre még anno 2012-ben, és azóta is lelkes résztvevői vagyunk a megfelelő időközönként megrendezésre kerülő „szeánszoknak”. Igen, valóban szeánszok ezek, mert reggel kilenckor kezdődik és este fél nyolcig tart egy-egy foglalkozás.

Elérkezett tehát az idő, hogy bővebben foglalkozzunk a témával a blog keretein belül is. Viszont mielőtt belemerülnénk és elvesznénk a technikai részletekbe, előtte még tisztáznunk kell néhány alapfogalmat, tehát íme a bevezető a tűzzománcozásról.

1.Mi is az a tűzzománc?

  • Szervetlen összetételű bevonat (főleg SiO2, leánykori nevén üveg + adalék anyagok pl.: színezékek), amit magas hőfokon (800 °C<) olvasztanak rá az adott fémre. Ez utóbbi lehet vas, réz, arany, ezüst. Frappánsan megfogalmazva tehát: a tűzzománc fémek bevonása üveggel. Ez két cél szolgálhat: egyrészt magának a használati tárgyaknak a védelme (lábasok ugye), illetve díszítése. Bizonyos esetenként persze mindkettő funkcióját betöltheti.

2.Fajtái:

3. Miért jobb a zománc, avagy előnyök a többi technikához képest:

  • Egyrészt maga az anyag. Gyönyörű fénye van az üvegnek és különböző megvilágításokban mást-mást mutat.
  • Tartós. Ez is a felhasznált anyagokból adódik. Legfeljebb csak kalapáccsal, illetve a betonhoz való lelkes veregetésével lehet neki komolyabban ártani. Színtartó. Ha az ember meg akarja tisztítani elég egy nedves ronggyal áttörölgetni őket és kész. Megfelelő kezeléssel kültérre is kihelyezhető.

  • Javítható. A lemezt annyiszor teszi vissza az ember, ahányszor csak kedve szottyan, és ha végképp elege van a munkájából, egyszerűen lefesti vagy megfordítja a lemezt.
  • A kemence hozzá adhat a munkához, vagyis nem kiszámítható a végtermék. Rengeteg mindentől függ a szín. A teljesség igénye nélkül: a hőfoktól, az időtől, a lemeztől, az összekevert festékektől, vagy magától a kemencétől is. Ezekre a későbbiekben (egy másik cikkben) még majd bővebben kitérek. A lényeg a lényegben, hogy különösen a festőzománc nem 100 %-osan kiszámítható. Ott van mindig a meglepetés ereje és van, amikor sokkal jobb sül ki a dologból, mint amire eredetileg számít az ember.

  • Szabadság. Egy képen belül többféle technikát is lehet használni, ami különleges hatást kölcsönöz az elkészült műveknek. Nem mellesleg a 3D is egyszerűbben megoldható az ötvös elemek miatt, ellenben a hagyományos technikák esetében.

  • A környezet és a társaság. Szeretem a lajosmizsei művházat és a szakkörtagokat is.

4.Hátrány:

  • Nagy anyagigény, avagy nem olcsó a festék, illetve maga a „vászon” sem. Plusz még ott van a kemence és az áramszámla is.
  • Néha áldozatokat követel a kemence szelleme. Meglepetés, avagy nem mindig sül el jól a végeredmény.
  • A kemence hőfoka miatt az elővigyázatosság nem árt, mert tényleg éget, hiába csodálatosak a harci sebek.
  • Mérgező lehet néhány technika, ha nem megfelelő körülmények között történik. Itt most a maratásra gondolok. Nevezetesen a salétromsav és réz kombinációjára, ahol ugye töménységtől függően felszabaduló nitrogén-oxidok mérgezőek. Elszívó alatt és kesztyűben, MINIMUM!!
  • A festékeket sem kell nyalogatni, eszegetni, netalán szagolgatni. Ugyan kivonták már az ólmot a forgalomból és csökkentett fémtartalmuk van, de azért nem árt az óvatosság.
IMG_0741
A manifesztálódott kemenceszellem

Így az első cikk végén még meg kell említenem, hogy ma is vita van a zománc helyzetéről. Vannak olyan nézetek, miszerint nem több, mint az ötvösség díszítő anyaga. Mások a képzőművészet és az iparművészet közötti határ áthidalásának lehetősét látják benne. Egy biztos nagyon szabad, sokrétű technika. Aedan pl.: úgy képes használni, mintha csak olajjal vagy akvarellel dolgozna. Mona inkább a grafikus (sgraffito-karcolós) vonulatát szereti jobban. Mesterünk pedig gyönyörűen rekeszel. Engem meg úgy minden érdekel. Na, de legközelebb bővebben belemegyünk a festékekbe, ápolásukba, keverésükbe. Legalább is azokba, amiket eddig már használtam.

“A káoszelmélet szerint egy olyan apróság, mint egy pillangó szárnyának rezdülése, akár tájfunt is okozhat a világ túlsó felén.” Pillangó-hatás c. film

 

Reklámok

Kultúr Káosz névjegye

Ha érdekel téged a rajz, képzőművészet, filmek, animék, videójátékok és sok más random dolog, akkor jó helyen jársz, mert mi itt ezekkel foglalkozunk.
Kategória: Közös, Tűzzománc, Yella
Címke: , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Visszajelzés: A bohóc és a többi hal by Yella | Kultúr Káosz

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s