Szél támad by Mona

Szerencsésen elérkeztünk Miyazaki utolsó egészestés filmjéhez, a Szél Támad-hoz. Nagyon sok kérdés felmerül ezen mű kapcsán, mint például valóban ez-e a mester összegző életműve, vagy miért olyan más a Szél Támad, mint a többi? Egy biztos: most is egy remekműről van szó.

Eddigi cikkeink során folyamatosan beszéltünk olyan mondanivalókról, mint a világ megváltása, természetszeretet és sorolhatnám, és ahogy a Ponyonál már elindult egy passzívabb beletörődő magatartás, most a Szél Támad során ez kiteljesedik – nem is véletlen a témaválasztás, amely során saját világunk, egy japán tervező,  Jiro Horikoshi életét dolgozza fel a Szél Támad.

Szeleskedjünk. Miyazakinál gyakran jelenik meg a szél elem, mellyel mindig a jót ruházza fel. Vagy repülő szerkezetek millió variációjának egyikével repkedünk, vagy épp meglovagoljuk a szelet, de az mindig ott van. A Ghibli nevében, és Miyazaki múltjában. Nem is kell meglepődni, hogy egy újabb szeles témát dolgoz fel eme filmünk.

A Szél Támad ráadásul több síkon mozog, melyeket első nézésre csupán sejteni lehet, majd többszöri nézés után sír tele a néző egy 100-s papírzsebkendő csomagot.

  • Az első és legszembetűnőbb réteg, maga a főszereplő Jiro Horikoshi élete, tragédiája, munkásságának nehézségei, életműve, gyakorlatilag ez a film az Ő drámája. – Itt nem is kell nagyon messzire gondolni, az előzetesben is lehet látni a háborús helyzetet, ami miatt a művész alkotása, jelenesetben a tervezett gép felhasználásának az etikettje az, ami megkérdőjeleződik.
  • Második réteg a látványvilág. Ha semmit sem értesz az áthallásokból és utalásokból, akkor is annyira gyönyörű a képmegvalósítás, hogy már csak azért bontod ki az újabb csomag zsebkendőt.
  • Harmadik réteg egy figyelmeztetés Japánnak, a filmek nézőinek, Miyazaki-rajongóknak, hogy vegyék észre: „Hahó! Semmi sem változott, pedig én szóltam, és igenis próbálkoztam!” – szerintem valami ilyesmit mondhatott Miyazaki. Tehát ez egy történelmi és egy személyes szembesítés. (Történelmi, mert Japán elveszti a világháborút, hiába harcolt, és akkor a kiadás időszakában (2013) gondolkozott a fegyverkezési korlátuk feloldásáról; és személyes, mert korábbi filmjei során hangoztatta az elveit, hirdetett volna egy forradalmat, a békéét, a nőkét, a természetét, ami nem jött el. Saját állítása szerint elbukott.)
  • Majd a negyedik rétegbe lehet beletuszkolni a főhős és rendezőmesterünk életének párhuzamait. Ilyen a TBC, ami már a Totoro során is megjelent, mert Miyazaki anyja is sokat szenvedett ettől a betegségtől, vagy a filmben tervezett Zero elnevezésű vadászgép, melyből abban a gyárban, ahol Miyazaki apja volt a főnök, összeszereltek jó párat. Meg ugye az egyik repülőket, a másik meg filmeket tervez.

A film alapja egy 2008-ban indított mangasorozat, melyet maga Miyazaki rajzolt és szerkesztett. A történet nyomon követi Horikoshi repülőtervezői fejlődést 1935-ig, ekkor szállt fel a Mitsubishi A5M először. Címét Tatsou Hori regényétől kérte kölcsön, azt használta fel, The Wind Has Risen (風立ちぬ), de további áthajlások is vannak a másik szerzőtől, mint például Naoko alakja, a találkozás vele, és a tuberkulózisa. Maga a név, Naoko Satomi, Tatsuo egy másik könyvének főszereplőjének a neve.

Sajnos a magyar szinkron nem készült a filmhez, ellenben egy nagyon igényes felirat, amit csak ajánlani tudok, mert én nagyon meg voltam vele elégedve.

A díjakat nem tudom most felsorolni, mert túl sok van, a legjelentősebbek az Academy Award for Best Animated Feature (Oszkár-díj a legjobb animációs filmért),  Golden Globe Award for Best Foreign Language Film (Golden Globe díj a legjobb idegen nyelvű filmért), és a Japan Academy Prize for Animation of the Year (Az év animéje – Japánban)-ért járó jelölések. De a teljes listát itt elolvashatjátok.

A zene Hishaisi Joe jóvoltából megint egyedi lett, a filmnek egy külön síkját képezi.

Kerülgetem, kerülgetem, de azért van egy téma, ami mellett nem mehetünk el:

„Miyazaki híres arról, hogy többször is bejelentette visszavonulását — sok más rendezőhöz hasonlóan. Leghíresebben a Mononoke Hime (A vadon hercegnője) után vonult vissza, hogy utána még egy rakás rövidfilm mellett megcsinálja a Chihiro Szellemországbant, a Vándorló palotát, és a Ponyót rendezőként — íróként és producerként meg még több egész estés- és rövidfilmet jegyez. Most azonban alapvetően más a helyzet. Egyrészt Miyazaki az elmúlt években azon dolgozott a háttérben, hogy előkészítse a váltást és átadja a helyét a Studio Ghiblin belül (hogy a fia, Goro mihez kezd majd a vállára nehezedő súlyokkal, már egy egészen más téma). De aki megnézi ezt a filmet, az látni fogja, hogy ez tényleg egy hattyúdal, ami összefoglal egy életet és egy életművet.

Azt én sem hiszem, hogy Miyazaki olyan szinten letenné a ceruzát, hogy ne alkotna soha többet. Szerintem kisebb mangákat továbbra is várhatunk tőle, ahogy a Studio Ghibli-ből is biztos, hogy fel fogják néha hívni tanácsért, de azt biztosra veszem, hogy több éves munkát megkívánó nagy projektet a Szél támad után már nem fog csinálni.” – Dobay Ádám, aki olyan szépen megfogalmazta ezt, hogy nem ellenkezem.

Személyes véleményem szerint, a film nagyon szépen zárja le Miyazaki Ghiblis munkásságát, így én nagyon szeretem. Azonban van egy pont, ami mellett nem tudok elmenni szó nélkül. Azt hittem, hogy Miyazaki nem fog beletenni semmilyen fantasy elemet a filmbe, végre lesz egy olyan film, ami tényleg normális, de NEM!! MERT A FŐHŐS ÁLMODIK! És persze végig nézhetjük, ahogy a naplementében papagájszárnyakon repkedik. Király.

De ezt engedjük el. Nagyon szép film és én különösképp ajánlom. Epikus, összetett, őszinte alkotás, mely még mindig tanít. Lehetne elemezni ezt a filmet, cikkek rengetegét írni róla, minden egyes snitten átrágni magunkat, megfigyelni, hogy melyik szónak miért és hogyan van jelentősége, de nem fogom. Ezt majd megteszik a fordítók itt és itt.

Annyi biztos, nézd meg, és ha már nézed, készíts ki magadnak zsebkendőt. De ha valamit nem értesz, kommentelj és kérdezz, alkoss véleményt!! 😉

Mona voltam

Találj meg Facebookon

Reklámok

Kultúr Káosz névjegye

Ha érdekel téged a rajz, képzőművészet, filmek, animék, videójátékok és sok más random dolog, akkor jó helyen jársz, mert mi itt ezekkel foglalkozunk.
Kategória: Anime, Kritika, Miyazaki Filmek, Mona
Címke: , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Miyazaki75: Záró gondolatok | Kultúr Káosz

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s