Porco Rosso – A mesterpilóta by Yella

A Kiki után Miyazakit felkereste a Japan Airlines, hogy ha már úgy is ennyire szívügye a repülés, akkor igazán készíthetne nekik egy rövidfilmet utasaik szórakoztatására. A Mester elfogadta a kihívást és egy egészestés mozit készített egyik korábbi mangája, a Hikōtei Jidai (A Hidroplán kora) alapján a repülőtársaságnak. Mivel ők voltak a főbefektetetők, ezért a Porco Rosso bemutatása stílusosan a levegőben történt, utána jutott csak le a földre, a mozikba. Ezért többnyelvű a bevezető szöveg.

porco-rosso-a-mesterpilota

A Porco Rosso – vagy másképp Vörös Disznó – sok szempontból eltér a többi Miyazaki filmtől. Először is a főhős nem egy fiatal, ártatlan leányzó tele tetterővel, hanem egy megkeseredett, felnőtt férfi (vagy inkább disznó), aki igen komoly egzisztenciális válsággal néz szembe. Nevezetesen túl van az első világháborún, belefáradt az értelmetlen öldöklésbe, a barátai mind odavesztek –ahogy ő fogalmaz „a jók mind elmentek”-, őt magát pedig egészen egyszerűen gyötötze a bűntudat. A kérdés tehát adott: ki vagy mi változtatta disznóvá és miért? Ez egyébként az egyetlen fantasy elem a filmben, amire nem kapunk egyértelmű választ, magyarázatot vagy bármi mást és ez ebben az esetben nem hiba, így kell lennie. Disznó külső egyfajta metafora a meghasonlására.

maxresdefault

Porco testesíti meg az akkor már ötvenes évei elejét taposó Miyazakit, ő az első alteregója a rendezőnek. Ekkortájt Miyazaik maga is kiábrándult elég sok mindenből (köztük a marxista tanokból) és már nem hitt a csodákban. A délszláv háborút külön rá tett egy-két lapátot a borongós hangulatára.

Fio –a főhősnő- viszont igazi ’’tűzrőlpattant menyecske”, aki nem egyszer húzza ki a disznót a csávából. Ő még idealista, tele reményekkel és álmokkal. Nem mellesleg ért a repülőgépek tervezéséhez, szereléséhez, szóval nem egy elveszett lélek, még Miyazaki mércével mérve is talpraesett, kompetens hős, még ha azért eléggé fiatalocska is (tizenhét éves). A családja meg teljesen el van szállva (majdnem szó szerint).

porco-rosso-porco-rosso-29177479-1200-713

Az idealista kislány ellenpárja Gina, az Hotel Adriana tulajdonosa, akiért csak úgy bolondulnak a férfiak szerte az Adrián. Igaz szerelme, Porco, azonban tudomást sem vesz az érzéseiről, pedig rendíthetetlenül vár rá a kertjében.

tumblr_o1xi7ba0j91sdss0qo1_500

A célközönség alapvetően a felnőtt korosztály lenne, bár a humora inkább könnyedebb gyerekesebb, hála a Laputából átruccanó kalózoknak. (Igen, még a Mamájukat is emlegetik.) Mr. Curtis – Porco vetélytársa- is inkább jópofa, mint sem komolyan vehető, valódi antagonista. A filmben szereplő konfliktus (vagyis a jelen) épp ezért nem annyira vérre menő, nincs akkora súlya, mint a múltnak vagy majd a jövőnek lesz. Egyszerűen kevésbé érdekes mi?, hiába bontogatja már az olasz fasizmus a szárnyait a háttérben. A mozinak ez ugyan ad egy fajta különös melankolikus fűszert, ami igazi tragikomédiává emelhetné a történetet, még sem lesz az. Az arányok ugyanis újfent eltoldónak -a történt vezetés felszínén legalábbis mindenképpen-, a komédia irányában. A Viszont az a kevés megrendítő pillanat, amit tartalmaz igazán emlékezetesre sikeredett. Például a „repülős” jelenet mára már ikonikussá nemesedett. Nem véletlenül.

porco-4

Az animáció és zene kifogástalan, ahogy Miyazakitól és csapatától elvárható. Külön érdekesség, hogy számos utalás, illetve tisztelgés található a filmben a repülés hőskorára. Például Curtis a repülés egyik amerikai úttörőjéről kapta a nevét (Glenn Curtiss Hammond-ról), aki valóban részt vett egy Schneider kupán és meg is nyerte 1925-ben. Erre is történik utalás a filmben.

Mindent összevetve a Porco Rosso nem Miyazaki legjobb filmje, de az egyik legérdekesebb alkotása.

Advertisements

Kultúr Káosz névjegye

Ha érdekel téged a rajz, képzőművészet, filmek, animék, videójátékok és sok más random dolog, akkor jó helyen jársz, mert mi itt ezekkel foglalkozunk.
Kategória: Anime, Kritika, Miyazaki Filmek, Yella
Címke: , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Miyazaki75: Záró gondolatok | Kultúr Káosz

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s