Laputa- Az égi palota by Yella

Valahol a felhők között. Fönt, magasan az égen van egy elhagyatott város, amit egy hatalmas viharzóna veszi körül. Mivel szinte láthatatlan a földről, ezért a legtöbb ember azt hiszi, hogy a repülősziget pusztán egy mese, egy régi legenda. Pazu tudja, hogy nem az. Az apja látta évekkel ezelőtt, de hiába készített róla fényképet, senki sem hitt neki. Az egyik este folyamán szó szerint az ölébe pottyan – akartam írni lebeg- Sheeta (a film női főhőse), aki egy léghajóról menekült el egy komplett kalózbanda és nem mellesleg a kormány emberei elől…

maxresdefault

Miyazaki megint könyvet olvasott… Ezúttal a Gulliver utazásai akadtak a keze ügyébe és persze, hogy megihlette az ott szereplő repülősziget, mint ahogy a fenti leírás is mutatja. Az egy másik történet, hogy Swiftnek tudtán kívül sikerült „megtréfálnia” Hayaot, mert a „la puta” spanyolul annyit tesz, hogy „a szajha”. Ez a filmbemutató után lett nyilvánvaló a Miyazakinak, aki persze nem győzte mondogatni „ha ő ezt tudta volna, akkor biztos nem ez lett volna a címe” nevezetű mantrát. A spanyolok, meg mindent megpróbálkoztak, hogy kerüljék a szinkronjukban ezt a szót.

gulliver_and_the_island_by_ojamstar

Nos a film pikánsabb oldala után evezzünk – vagy inkább stílusosan lebegjünk- szárazabb témák iránt. Ugyanis ez az első, igazi Ghiblie film. Egy évvel a stúdió alakulása után jelent meg, vagyis 1986-ban és leginkább fantasy/sci-fi, kaland műfajba sorolható. Világa pedig a viktoriánus miliőt idézi. Itt Miyazaki csak úgy tobzódott a repülőszerkentyűkben, illetve a gőzgépekben, hiszen az égi palota csak krém a torában. Van, itt kérem szépen több fajta léghajó; „légyrepülő”; robot; bányaváros; a kéken izzó kő, ami lebegni tud és még sorolhatnám. Talán ez a legnagyobb erőssége a filmnek, vagyis a kreatív világteremtés, a változatosság, illetve az atmoszféra, mert az biztos, hogy nem lehet unatkozni a Lapután.

essential-anime-laputa-castle-sky-hero

A szereplőkre sem lehet panasz, hiszen Pazu és Sheeta korosztályukhoz képest meglepően talpraesettek. Igazi tisztalelkű hősök, egyáltalán nem idegesítőek, masszívan a szerethető kategóriába sorolhatóak.

laputa-castle-in-the-sky-33441881-1280-960

Az antagonistákat viszont elbírtak volna még egy-két réteget a jellemükben. Muskánál vannak az árnyalásra utalások (pl.: nem szeret feleslegesen erőszakot alkalmazni), de az utolsó negyed órában valahogy kicsúszik a lába alól a talaj, szó szerint. Ő semmiképp nem tartozik Miyazaki emlékezetes “gonoszai” közé, inkább csak funkcionális szerepkörben tetszeleg. Vicces volt, hogy közte és Sheeta között ugyanazt a “poént” lőtte le Hayao, mit a Lupin moziban (tudjátok a királyi család két részre szakadtat, csak itt nem akarta mindenáron elvenni a lányt feleségül az idősebb koma, na).

colonel_muska_is_sheeta_s_father_meme_by_firenationphoenix-d7jp02n

Az én kedvenceim azonban a mellékszereplők, vagyis a kalózok voltak. Köztük is a fővezér, vagyis a MAMA (így nagy betűkkel) vagy polgári nevén Dola. Minden megmozdulása aranyat ér, aki úgy teszi rendbe buggyant csemetéit, hogy a szeme sem rebben.

dola___castle_in_the_sky_by_nicholaskole-d94ie86

Ebben a filmben a morális mondanivaló kevésbé fajsúlyos, mint a Nauszikában, ami nem is akkora baj, hogy ezt hibának fellehessen róni neki. Persze van itt is némi technológia ellenesség, ami már Swift eredeti művében is benne volt. Hiszen ott is Laputát a tudósuk uralták, ha kedvük szottyant, akkor ugyan nem bombázták le az alattuk lévő országokat, de eltakarták előlük a napot és mindenféle értelmetlen kutatással mulatták szabadidejüket. A Miyazaki változatban is ez a helyzet, csak itt ugye robbantanak. Már az elején is érzékelhető, hogy valami nincs rendben ezzel az alternatív világgal. Mindenfele kráterek láthatóak. Laputa misztikuma tehát adva van. Nem lehet tudni, hogy pontosan miért hagyták el Sheeta felmenői a várost, csak homályos magyarázatot kapunk.

A film legfőbb negatívumát inkább az arány eltolódásba keresendő. Túl hosszú a felvezető vagy inkább hiányzik olyan tizenöt-húsz perc a végéből vagyis magáról Laputáról lehetne több információ vagy egy normálisabb zárást is el tudtam volna viselni.

laputa-castle-in-the-sky

A Laputát a kritikusok szerették, Noburo Ofuji-díjat is kapott a Maniachi Filmfesztiválon 1987-ben. Viszont nem tudta megismételni a Nauszika sikerét anyagi fronton, hiszen a bevétele csak 2,5 millió dollárra rúgott. Ekkor döntött úgy Miyazaki és Takahata, hogy külön válnak és egyszerre két filmen kezdenek el dolgozni a stúdió berkein belül. Miyazaki következő filmje a Totoro volt, míg Takahata a Szentjánosbogarak sírját készítette el. Az volt a céljuk, hogy egyszerre különböző nézőközönséget szólítsanak meg. Sokan ma is az előre menekülés iskolapéldáját tartják ezt a kettős forgalmazási stratégiát.

Ha kedvenc Miyazaki filmet kellene mondanom, akkor gondolkozás nélkül a Laputátára szavaznék. Viszont ha a legjobbra kellene voksolnom, akkor legalább négy film beelőzné az életműből. Talán azért áll a szívemhez a legközelebb, mert ez volt a második anime film, amit moziba sikerült elcsípnem. Az Urániás vetítésére éppen, hogy szereztem jegyet. Egy élmény volt. Már régen voltam olyan vetítésen, ahol nem lehetett zacskó csörgést hallani: hát ez olyan volt.

4-laputa-robot

ui: Ha valakinek lenne hozzá kedve, akkor vághatna egy amv-t erre a dalra az itt szereplő kalózokra. Nagyon vicces lenne… De tényleg…

Reklámok

Kultúr Káosz névjegye

Ha érdekel téged a rajz, képzőművészet, filmek, animék, videójátékok és sok más random dolog, akkor jó helyen jársz, mert mi itt ezekkel foglalkozunk.
Kategória: Anime, Kritika, Miyazaki Filmek, Yella
Címke: , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Miyazaki75: Záró gondolatok | Kultúr Káosz

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s