Miyazaki75: Közös jellegzetességek

Mivel azért csak egy csokorra való filmet dolgozunk fel, rá kellett jönnünk, hogy elég sok átfedés és jellegzetességgel van dolgunk, melyeket ismételgetni untig is elég lenne, ezért gyorsan most, még az elején, összeszedjük őket

12322764_1529379220689221_4494140462753726532_o

Miyazaki  elsősorban mindig a környezetvédelemmel, pacifizmussal és a feminizmussal operál. Gyakorlatilag saját pesszimizmusát a modern világgal szemben bizonyítja a természetet védő és pacifista filmjei, mint a Nausicaä, Princess Mononoke és a Howl’s Moving Castle. 2003-ban, mikor a Spirited Away megnyerte az Academy Award-ot a legjobb animációs filmért, Miyazaki nem ment el személyesen a díjátadóra. Később kiderült az indoka, miszerint nem akart egy olyan országot meglátogatni, ami Irakot bombázza.

Továbbá Miyazaki erős nőket állít főszerepbe, ezáltal is kitörve a megszokott nemi sztereotípiákból.

Jellegzetes még az a felfogás, mely szerint a filmben nem jelenik meg a tipikus főgonosz, de annak buddhizmus szerinti gyökerei, a kapzsiság, a betegség és a tévhit jelen vannak. A félelem vezérli a konfliktusokat, a mérgezett erdőtől való félelem kapzsiságot és haragot szül.

  • karakterábrázolás

Karakterábrázolás szempontjából jellegzetes a rajzstílusa, olyannyira, hogy már alapként funkcionál kortárs alkotóknál. Meg azért, na. Ezeket ki ne ismerné fel?

Én próbálom tagadni a tagadhatatlant, de azért ezek majdnem egyformák, pedig mind másik film!! – coffok, nadrágok, hajak, mamák, arcok, színek…

  • animációs megvalósítás

A Nauszikánál az animátorokat csak a film elkészítésére szerződtették le, és képkockánként kapták a fizetésüket. Tudtommal ez most sem változott. A filmet nagyrészt az akkoriban használatos celluloidlapos technikával és limitált animációs technikával készítették. Az ohmuk páncélját ráadásul úgy készítették el kartonpapírból, hogy pikkelyenként mozgatható legyen, a Nauszika múltját felidéző álomjeleneteknél pedig több képkockát helyeztek egymásra többféle megvilágításban, amit többször fel is vettek. Mondjuk ezt a technikát nem csak ennél az egy filmnél alkalmazták észrevételeim szerint.

EGY MŰBEN A DIGITÁLIS ANIMÁCIÓ NEM LEHET TÖBB MINT 10%.

The Kingdom of Dreams and Madness

Továbbá a storyboardokat együtt készítik az animációval még akkor is, ha a történet még nincs befejezve, vagy a készítési technika épp fejlődik. És mindezt kézzel, így marad Miyazaki szerint tökéletesen 2D-s a film. Fura egy gondolkodás, az szent, de minőségi. Ezért van az, hogy akár évek is eltelnek két projekt kiadása között.

A stúdió ismert a szigorú vágást tiltó politikájáról, amely a filmjeinek külföldi forgalmazására vonatkozik. Előzménye az volt, hogy a Nauszika – A szél harcosainak egy erősen megvágott változatát, a Warriors of the Wind-et adták ki az Egyesült Államokban. A „ne vágj” elv újra előtérbe került, amikor a Miramax társelnöke azt tanácsolta, hogy meg kellene vágni A vadon hercegnőjét, hogy piacképesebb legyen. A szóbeszéd úgy tartja, hogy erre válaszul a Studio Ghibli producere egy autentikus katanát küldött egy tömör üzenettel: „Egy vágást se!” („No cuts”).

  • színek, hátterek

Minden vízfestékkel van készítve. Hihetetlen, de igaz.

Nagyon meg vagyok győződve arról, hogy ez helyes döntés volt.

  • zenék

A zenék jellegzetessége Joe Hisaishinek köszönhető, koncertjei, felvételei elképesztőek. Minden egyes műve hűen szolgálja az adott filmet, annak hangulatát, így azok védjegyként szolgálnak. Lassan versenyezni lehetne, hogy minél kevesebb akkordból ki ismeri fel hamarabb az adott alkotást.

 

  • repülők

Miyazaki, aki a repülőgépek szerelmese, a stúdióját a Caproni Ca.309 Ghibli második világháborús olasz felderítő és szállító repülőgépről nevezte el. A ghibli név a sirokkó szél arab nevéből származik. Azért esett a választás erre a névre, mert a stúdió „új szeleket kívánt fújni a japán animeiparban”.

A filmben többféle siklórepülő, harcirepülő, szállítórepülő és mittudoménmilyen repülő is megjelenik a legjellegzetesebb színekben, formákban és szabásban. Komolyan!

Itt van egy pár a maguk teljes megérthetetlenségükben

 

Kész káosz a rendszer, mert nem elég hogy repülnek, még néha gőzt is fújnak, vagy akár úsznak?

Apa itt adta föl, hogy valaha értelmes, REÁLIS filmet néz velem .

Köszönöm a figyelmet – Mona

Források:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Nauszika_%E2%80%93_A_sz%C3%A9l_harcosai

https://hu.wikipedia.org/wiki/Studio_Ghibli

https://en.wikipedia.org/wiki/Hayao_Miyazaki#Themes.2C_influences_and_style

Advertisements

Kultúr Káosz névjegye

Ha érdekel téged a rajz, képzőművészet, filmek, animék, videójátékok és sok más random dolog, akkor jó helyen jársz, mert mi itt ezekkel foglalkozunk.
Kategória: Ajánló, Közös, Miyazaki Filmek, Mona
Címke: , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s