Mit nézzen a gyerek? by Mona

Vesztemre megint az AA rengetegét járva egy cikk futott velem szembe. Címe miatt egyből el is kaptam: Milyen animét nézzen a gyerek? Top20.

Mindenféle olvasgatás nélkül bele is pörgettem, de a lista már elsőre is hajmeresztőnek bizonyult. Mondhatnám úgyis, hogy olyan ideges lettem tőle, hogy gondolataimat nem tudtam magamban tartani, és így megszületett eme írás.

Miért is olyan fontos, hogy mit néz a gyerek?

A mese a személyiségfejlődés egyik legfontosabb, igen jelentős eszköze. A bontakozó fantáziának, az önkifejezés képességének kulcsa. Egy varázslatos út, ahol az érinthető környezeten kívüli világot lehet megismerni.

Mesére mindig szükség van. Vitathatatlan, hogy a gyerekek értelmi és érzelmi fejlődéséhez elengedhetetlen a rendszeres mese, abban viszont már nincs ekkora egyetértés, hogy a mesét nézni is jót tesz-e. A szülők által mesélt történetekben a gyerekek elképzelik a szavak nyomán a mesebeli világot, a fantáziájuk fejlődik. Kiválóan összekapcsolja a családtagokat, egy meghitt légkört teremt, ahol a gyerek a mesélővel együtt kalandozhat egy izgalmas, szórakoztató világban.

Véleményem szerint ezen indokból kifolyólag, nem érdemes a gyereknek óvódás kor előtt még a korosztályának szánt filmet sem megmutatni. Azokat az eljátszott mozdulatokat, feladatokat és kérdéseket a szülőknek kell feltenni, nem pedig egy ugráló plüssfigurának valami nagy lapos dobozban.

Ezek után lépjünk szintet, legyünk óvódások, és tényleg nézzünk valami olyasmit, ami a világot szélesíti, jó játékalap, és az emberi kapcsolatokat egy pozitív módon mutat be.

Ott vannak a Disney, Pixar és DreamWorks-mesék. A hercegnők varázslatos meséi, gyönyörű megvalósításai, majd a későbbiekben készülnek látványos, pörgős, azonban klisés mondanivalóval rendelkező, gyakorlatilag semmiről nem szóló produkciók. Mind-mind persze végtelenül aranyosak. Van jó, sőt kiváló alkotás, de javában egyszer nézhető darabok, vagy inkább felejthetők. Szerencsére, mostanság van egy két kitörés a kliséből ezen a téren.

Továbbá kétségtelen, hogy a magyar mesefilmgyártás jelentős és nagyszerű termékeket hozott létre az elmúlt 40 évben: Frakk, a macskák réme, Süsü a sárkány, Mazsola és Tádé, Kukori és Kotkoda  és a Magyar Népmesék cselekményükkel, szereplőikkel – és persze szinkronhangjaikkal – több generáción keresztül képesek tanítani.  (Az már másdolog, hogy az aktuális darabok mellett nem képesek elkapni a gyerekek figyelmét, mert nem olyan csilli-villik. Tartalmilag mégis jobbnak számítanak.)

Tehát mire kéne odafigyelni a mesenézéssel kapcsolatban?

Számomra egy mesében fontos, hogy az adott mese a maga történetével képes legyen a gyerek vágyait, félelmeit, szorongásait megjeleníteni, és meg is oldani azt, maximum egy apró, egyszerű szülői segítséggel. Itt lép érvénybe az az állítás, hogy a mese ne csak a gyereké legyen, ne csak hozzá szóljon. A bugyuta mesét, a felnőtt nem nézi meg. Akkor miért butítsuk vele a gyereket?

Egy szülő közös programként nézzen tévét az utóddal, ne pedig egy végső megoldás legyen, hogy megszökjön a gyerek figyelme elől.

A gyerekeknek az egyszerű mesék a legmegfelelőbbek. Ne legyen túl gyors az eseménysora,  ne sok nézőpontból haladjunk az eseményekben, tehát könnyen követhető maradjon. A vége mindenféleképpen pozitívnak kell lennie, nem lehet tragédia. Továbbá én nem kívánom, és nem is tartom szükségesnek, hogy egy mintafilm legyen, megfogalmazva a “jó” viselkedésformát. Ez amúgyis relatív, és a gyereket nem is érdekli. (Nem is értem miért…)

Továbbá nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy a mesenézés nem érvényesülhet minden felett, nem egy több órán át tartó program ebben a korosztályban. Kell mozgás, a mese a játékba való emelése, és valódi, tényleges könyvből mesélés is a fejlődéshez.

Most pedig jöjjön kiborulásom tárgya:

Egy bosszantó, de lényeges tényről még mindig nem szóltam: Nem minden, ami rajzolt szól a gyereknek. Igen, az animék végtelen tárházára gondolok. Nagyon súlyos hiba a szülőnek azt gondolni, hogy ami rajzolt, az mese, és komolytalan, stb. Illetve a rajzolás alapján dönteni arról hogy az adott darab milyen témában forog, miről szól, is egy hatalmas baklövés. Tényleg  van kiborító, nehezen megemészthető felnőtteknek szóló darab, amit a grafikából nem lehet kiszűrni. (Ilyen például a Shinsekai Yori is, ami tényleg képes megerőszakolni az ember agyát a sorozat végére)

Ennek ellenére nagyon sokan ebbe a hibába esnek, és jön létre egy ilyen botrányos elemekkel tűzdelt Top 20 Gyerekeknek.

A felesleges szócséplés elkerülése végett, egy hagyományon Ctrl+C / Ctrl+V kombinációval bemásolom a listát és három színnel fogom jelölni a véleményem:

Zöld – OK

Sárga – hát jó, rendben, lehetne is meg nem is

Piros – MIÉÉÉÉRT!?!?!!!

Ja, és tegyük hozzá, hogy én tényleg gyerekekre gondolok, tehát 6-13 éves korosztály. (Afölött már úgyis dől a dominó, és nem lehet befolyásolni a gyerek ízlését, úgyis azt néz, amit akar, és sokkolja saját agyát – igen, magamból indulok ki, tudom milyen érzés belefutni egy Akirába 14 évesen. De ez ellen nem lehet tenni.)

Néhány számot információ hiányában nem közlök (Vagyis azokat a sorozatok nem láttam, és nem akarok ismertetők vagy amv-k alapján ítélni, mert ha úgy tennék, szinte mind vöröset kapna. Viva Előítéletek!!)

Kezdjük, hát:

  1. Puella Magi Madoka Magica [99 szavazat] – VÖRÖS KÓD!! A bambi szemek senkit ne tévesszenek meg! Engem ez a cucc annyira sokkolt, már bőven felnőtt korban, hogy egy évig nem voltam hajlandó róla beszélni! Köszi, de nem! Pont olyan, mint a Shinseaki Yori!Kép
  1. Pokemon [122 szavazat] – A legteltebb zöld lámpa :3 Bármikor bármenyi epizódot megnézetnék a gyerekemmel (persze az első évadra gondolok erősen, mikor még nincs 700 pocket monster) és versenyeznék, hogy melyikünk tudja jobban utánozni Pikachu hangját!Kép
  1. Digimon Adventure [146 szavazat] – Sárga kód, mert olyan, mint a pokémon, de azt nem lehet überelni.Kép
  1. K-On! [156 szavazat] – zöld kód, egyszerű, de szórakoztató. Nem megterhelő igazából, pont a képzeletbeli lányomnak való.Kép
  1. Kuroko’s Basketball [158 szavazat] – zöld kód. Én rajongok a kis Kurokoért, és a hatalmas nagy összecsapásai nem okozhatnak traumát, sőt, sportaniméhez hűen igen lelkesítő.Kép
  1. Haikyu!! [165 szavazat] – Nagyon zöld!!! Nálam ez a befutó sportanime, mindenképpen nézetném!
  1. Shigatsu wa Kimi no Uso [175 szavazat] – Sárga, de inkább vörös kód. Tudom, hogy írtam róla korábban, mert egy nagyszerű alkotásról van szó, de igenis megterhelő érzelmileg. Azonban mivel aránylag pozitívak a történései, és lelkesít a zenélés irányába, így igazából a gyerekre bíznám, hogy kíváncsi-e rá, vagy sem. De remélem, hogy annyira nem.Kép
  1. Sword Art Online [181 szavazat] – napi agybaj. PIROS LÁMPA. Túl sok benne az epikus halál.Kép
  1. Anohana [221 szavazat] – Vörös kód!! Jézusom, a negyedik helyen? Ez is pont olyan, mint a 8. helyezett. Könnyed gyerekes rajzolás, de most komolyan. Ezen én sírtam… Ez nem gyereknek való! Majd ha betölti a befolyást nem tűrő kort, akkor feltétlenül nézze meg, de addig ne. Tényleg sokkolná. Nem vicces egy halott baráttal játszani, nagyon nem…Kép
  1. One Piece [227 szavazat] – Zöld lámpa. Tőlem mehet, úgyis pár száz rész után már unni fogja :3Kép
  1. Naruto [261 szavazat] – Zöld lámpa, de csak az első évad. A Shippuden mélyrepülés véleményem szerint mind kivitelezés és mondanivalóban is. Kép
  1. Clannad [370 szavazat] – VÖRÖS!! NEM! Nagyon nem! – max az első évada mehet, mert az még nem olyan depresszív, de a többi nem!! Komolyan sírtam rajta, mert ez egy tragédia! Nem, nem akarom!!Kép

Nem is akarok ehhez a listához több gondolatot hozzáfűzni.

Azonban miután kiszörnyülködtem magam, lássuk, hogy milyen

Az Én Anime Toplistám Gyerekeknek

(ezt már gyakorlatba is bevezettem fiatal unokatesóimon, és vannak jó tapasztalataim)

Pár filmet is a sorozatok közé szúrtam, mert szerintem azok tényleg jó darabok. Mondjuk az egész listában egy dolog az, ami gátolna, hogy gyerekekkel nézessem meg. A probléma az,  hogy a legtöbbjük nem rendelkezik magyar szinkronnal. De sebaj. Van még időm, én türelmes vagyok.

Íme a lista:

  1. Kaleido Star – magyar szinkron, nagyon jó pont. Ezenfelül ez egy lányos sportanime nagyon szép képekkel, amiket az előadásokból hoznak, illetve a főhős kitartásra ösztönző. Igazi akrobatika kedvcsináló

  1. Tsuritama – Egy szép világos világ, bezárkózott fiú, akit a horgászás öröme, újdonsült barátai és a hatalmas hal kifogása lendít ki depressziós állapotából. Nagyon aranyos darab, és nagyon lelkesítő.

  1. Uchouten Kazoku – családi szeretet mindenekfelett! Yey!

  1. Akagami no Shirayukihime – japán tündérmese, miért is ne? Ráadásul egyáltalán nem klisés – itt lehet olvasni amit írtam róla

  1. Barakamon – annyira cuki, hogy belehalok!! Imádni való meg minden. Mivel egy virgonc, de kedves, ragaszkodó gyerek a főszereplője, szerintem ösztönzőleg hathat

  1. D.I.C.E. – Na, egy fiús sorozat, robotok, dínók és minden. És kifejezetten jó. Még én is végignéztem. Az utolsó évadod kifejezetten élveztem, pedig nem voltam már akkor csíra 😀

  1. Avatar: The Last Airbender – ezt már gyerekként el kell kezdeni nézni, hogy felnőtt korban megfelelően sokkolja az embert a sorozat valódi komolysága és összetettsége. Gyerekként csak egy jó kis akciódús dolognak tűnik. (hallani akarom a gyerekhangot, ahogy az udvarban pörögve ordítja, hogy „ÉN VAGYOK AZ AVATÁR! NÉZD, ANYA!)

  1. Vándorló palota (és a többi Ghibli film, ami átmegy a szűrőmön, ez kb a felhozatal fele) – szép látvány, jó történet, csak másfélóra, magyar szinkron, Miyazaki… Mondjon valaki egy indokot, hogy miért ne?

  1. Inu Yasha – személyes vonatkozás… Ez volt az első hosszú anime, amit néztem, és nem félek bevallani, hogy az első anime is amivel a mai napig tartó animés korszakomat kezdtem. Imádtam, és azok a véres karmok sem hagytak bennem semmi maradandó nyomot. Nem komplikált, mégis érdekes a sok démonnal, és az eternal fő gonosszal Narakuval :3

  1. Haikyuu – ahogy mondtam, nem lehet nem szeretni egy lelkes pattogó sportanime hőst, aki arra buzdít minket, hogy igenis küzdjünk tovább, még ha kicsik is vagyunk 😉

  1. Totoro – A varázserdő titka – No1 Miyazaki gyerekfilm. Nem is mondok mást, bár szerintem a Ponyo jobb lenne, de ott nincs magyar szinkron.

  1. Kukucska kalandjai – annyira szórakoztató volt, még 16 évesen is, hogy gyerekként kihagyhatatlan szerintem

  1. Gin no Saji – állatok, gazdaság, tanulás, vicces szituációk, KOMBÁJN!! Nevetés nem fog elmaradni.

  1. Omae Umasou da na – Egy olyan film, aminek kár, hogy nincs szinkronja! Nagyon szeretem, és nem csak a gyerekek élvezhetik, hanem a felnőttek is. Egy 2010-ben készült ritka csoda ami visszakalauzol minket az őslények világába.

  1. Pokémon – ahogy korábban mondtam, versenyezni fogok Pikachu tökéletes hangjáért!!

Remélem tetszett nektek a listám, én nagyon élveztem feleleveníteni a régi emlékeket, ajánlom, hogy tegyetek hasonlóképpen, és ha eddig nem láttátok néhány animét, amit felsoroltam, tessék pótolni, mert mind nagyon jó 😉

Ez nem a kedvenc anime sorozat listám, csak az, amit egy gyereknek mutatnék, de majd egyszer lehet csinálok egy személyes Top 10-20-at, ami  kedvenceimet tartalmazza.

Források

http://animeaddicts.hu/forum.php?viewtopic.40.109991.8

http://www.kolyokbirodalom.hu/milyen-meset-nezzen-a-gyerek-frakk-kontra-disney/

http://www.life.hu/csalad/20120910-gyerekek-es-mesenezes-karos-vagy-sem.html

Reklámok

Kultúr Káosz névjegye

Ha érdekel téged a rajz, képzőművészet, filmek, animék, videójátékok és sok más random dolog, akkor jó helyen jársz, mert mi itt ezekkel foglalkozunk.
Kategória: Ajánló, Mona
Címke: , , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

